Informacje dla Autorów


  1. Autorzy(ki) mogą zgłaszać artykuły, artykuły recenzyjne, polemiki, recenzje i sprawozdania. Artykuły i artykuły recenzyjne muszą spełniać wymogi tekstu naukowego. Autorzy(ki) mogą zgłaszać teksty w języku polskim lub angielskim.
  2. Objętość nadsyłanych tekstów powinna liczyć 40–60 tys. znaków (wraz ze spacjami, abstraktami, przypisami, bibliografią, tabelami i rycinami) w wypadku artykułu. Objętość recenzji i sprawozdań nie powinna przekraczać 10 tys. znaków.
  3. Zgłaszany tekst powinien być zanonimizowany – z tekstu głównego i przypisów, a także z metadanych pliku należy usunąć wszelkie informacje (np. o grantach) pozwalające zidentyfikować autora(kę)/autorów(ki). Aparat naukowy (odsyłacze do literatury w tekście, przypisy dolne oraz bibliografia) powinien być zredagowany zgodnie z wymogami czasopisma (APA 7).
  4. W odrębnym pliku (Strona tytułowa) należy dołączyć dane o autorze(ce)/autorach(kach), jednostce naukowej (afiliacja), adres do korespondencji, numer telefonu i adres służbowej (instytucjonalnej) poczty elektronicznej oraz identyfikator ORCID. Autor(ka)/autorzy(ki) podają również szczegółowe informacje o indywidualnym wkładzie w powstanie artykułu, konflikcie interesów, finansowaniu, wykorzystaniu narzędzi AI oraz dostępności danych badawczych.
  5. Teksty należy przesyłać za pośrednictwem systemu zgłoszeniowego: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rpeis/about/submissions
  6. Wszystkie teksty oraz tabele lub ryciny będące ich integralną częścią należy przesyłać w formie edytowalnej. Minimalna grubość linii rysunku powinna wynosić 0,4 pkt, format nie może być większy niż format kolumny (126 × 180 mm).
  7. Do artykułu należy dołączyć abstrakty w języku polskim i angielskim (maks. 250 słów) oraz słowa kluczowe (maks. 5).
  8. Do przesłanej propozycji publikacji należy dołączyć oświadczenie (Oświadczenie RPEiS). Po przyjęciu tekstu do druku autor(ka)/autorzy(ki) podpisuje(ją) umowę wydawniczą z czasopismem.
  9. Termin wykonania korekty autorskiej wynosi maksymalnie 1 tydzień. Po upływie tego terminu tekst kierujemy do publikacji wyłącznie z korektą redakcyjną.
  10. Zgłoszenie artykułu, proces recenzyjny oraz publikacja w RPEiS są bezpłatne.
  11. Publikacja w RPEiS oznacza zgodę na zdeponowanie tekstu w wersji elektronicznej w (niekomercyjnych i komercyjnych) repozytoriach, bazach i na platformach indeksujących i upowszechniających treści naukowe.

SZCZEGÓŁOWE ZASADY EDYTORSKIE

Prosimy o dokładne zapoznanie się z poniższymi zasadami. Przypominamy, że odpowiednie przygotowanie tekstu, tzn. przesłanie wszystkich wymaganych załączników oraz odpowiednie przygotowanie tekstu pod względem edytorskim, jest warunkiem koniecznym skierowania artykułu do dalszego procesu recenzyjnego.

I. Uwagi ogólne

1. Zgłoszenie artykułu

1.1. Autorzy(ki) mogą zgłaszać artykuły, artykuły recenzyjne, polemiki, recenzje i sprawozdania.

  • Artykuły i artykuły recenzyjne muszą spełniać wymogi tekstu naukowego.
  • Recenzje muszą dotyczyć książek wydanych w ciągu ostatnich dwóch lat (do publikacji nie mogą być zgłaszane recenzje podręczników ani skryptów).
  • RPEiS nie publikuje glos.
  • Zgłaszane teksty mogą być w języku polskim lub angielskim.

 

1.2. Przesłany tekst powinien być zanonimizowany – z tekstu głównego i przypisów, a także z metadanych pliku należy usunąć wszelkie informacje (np. o grantach) pozwalające zidentyfikować autora(ki)/autorów(ki). Aparat naukowy (odsyłacze do literatury w tekście, przypisy dolne oraz bibliografia) powinien być zredagowany zgodnie z wymogami RPEiS (APA 7). W odrębnym pliku (Strona tytułowa) należy dołączyć dane o autorze(ce)/autorach(kach), jednostce naukowej (afiliacja), adres do korespondencji (służbowy), numer telefonu i adres służbowej (instytucjonalnej) poczty elektronicznej, a także identyfikator ORCID. Autor(ka)/autorzy(ki) podają również szczegółowe informacje o indywidualnym wkładzie w powstanie artykułu, konflikcie interesów, finansowaniu, wykorzystaniu narzędzi AI oraz dostępności danych badawczych. W wypadku finansowania badań, których efektem jest proponowana publikacja, prosimy o podanie informacji o źródłach ich finansowania, wkładzie instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów (financial disclosure).

1.3. Do przesłanej propozycji publikacji autor(ka)/autorzy(ki) dołącza(ją) oświadczenie (Oświadczenie RPEiS). Po przyjęciu tekstu do druku autor(ka)/autorzy(ki) podpisuje(ją) umowę wydawniczą z czasopismem.

2. Ghostwriting, guest authorship, plagiat i autoplagiat są przejawem nierzetelności naukowej, a wszelkie wykryte przypadki będą demaskowane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów o ich wykryciu (instytucje zatrudniające autorów, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych itp.). Redakcja będzie dokumentować wszelkie przejawy nierzetelności naukowej, zwłaszcza łamania i naruszania zasad etyki obowiązujących w nauce. W kwestii dobrych praktyk i zasad etyki publikacyjnej Redakcja stosuje się do zaleceń Committee on Publication Ethics (COPE), w tym także zaleceń dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji w działalności naukowej (Authorship and AI tools). Redakcja kieruje się też zaleceniami Komisji Europejskiej Ethics in Social Science and Humanities. Więcej na Zasady etyki

Dodatkowo w celu zapewnienia oryginalności publikacji naukowych Redakcja korzysta z systemu antyplagiatowego Crossref Similarity Check.

3. Procedura recenzyjna. Wszystkie nadesłane prace są recenzowane przez co najmniej dwóch recenzentów spoza uczelni (instytucji) autora. Recenzje są obustronnie anonimowe. Warunkiem przyjęcia tekstu do publikacji są dwie jednoznacznie pozytywne recenzje. Wykaz recenzentów za każdy rok kalendarzowy od 2024 roku jest publikowany wyłącznie online. Przedmiotem oceny na podstawie arkusza recenzji są: charakter tekstu, poprawność i adekwatnośćtytułu, poprawność i adekwatność abstraktu i słów kluczowych, aktualność poruszanej problematyki, metodologia, formalna poprawność tekstu (struktura tekstu, poprawność językowa, oznaczenie cytatów wykorzystanych źródeł, konstrukcja tabel i wykresów), zakres wykorzystanej literatury (zagranicznej i krajowej), oryginalność tekstu i zakres rozwiązania problemu badawczego. Zobacz więcej na Procedura recenzyjna

 

II. Przygotowanie tekstu

1. Maszynopis (w jednym pliku):

a) język artykułu: polski lub angielski;

b) tekst powinien być zanonimizowany (zob. Oświadczenie RPEiS);

c) format pliku: MS Word ( .doc, .docx);

d) czcionka Times New Roman, 12 pkt, interlinia 1,5 pkt, strony ponumerowane;

e) objętość tekstu:

  • artykuł / artykuł recenzyjny: 40–60 tys. znaków (wraz ze spacjami, abstraktami, przypisami dolnymi i bibliografią, a także rycinami i tabelami),
  • recenzja, sprawozdanie: 10 tys. znaków;

f) tytuł tekstu w języku polskim i angielskim (maksymalnie 12 słów każdy);

g) abstrakty w języku polskim i angielskim: maks. 250 słów każdy. Abstrakt powinien zawierać: (1) przesłanki podjęcia badań, (2) cel badań, (3) metodę(y) badań, (4) wnioski;

h) słowa kluczowe w języku polskim i angielskim: maks. 5 słów w każdym z języków;

i) klasyfikacja JEL (dział ekonomiczny);

j) struktura tekstu wyraźnie zaznaczona śródtytułami;

k) tabele i rysunki: maksymalnie 5 tabel i 5 rycin. Tabele i ryciny powinny być edytowalne; minimalna grubość linii rysunku powinna wynosić 0,4 pkt, a rysunki należy sporządzić w formacie nie większym niż format kolumny (126 × 180 mm). Dla każdej tabeli i ryciny należy podać tytuł i źródło. Obliczając objętość artykułu, należy wziąć pod uwagę, że każda tabela, rycina itd. to równowartość ok. 1000 znaków, które należy dodać do statystyki znaków edytora tekstu (zob. też II.1.e). Dodatkowe materiały ilustracyjne można załączyć jako aneks, który zostanie udostępniony wyłącznie online, nie będzie częścią opublikowanego artykułu oraz nie będzie redagowany przez RPEiS;

l) zachęcamy autorów do zamieszczania danych badawczych w repozytoriach otwartych danych badawczych;

m) odsyłacze do literatury (cytowania w tekście autor-data) oraz bibliografiazgodnie ze stylem APA 7;

n) dla tekstów w języku angielskim obowiązuje pisownia zgodnie z Oxford English Dictionary (autorom/kom tekstów w języku angielskim, dla których nie jest on językiem natywnym, zalecamy, aby przed zgłoszeniem tekst został sprawdzony przez native speakera);

o) wszystkie skróty pojawiające się w tekście głównym powinny zostać objaśnione. W przypisach dolnych w języku polskim używamy, zgodnie z tradycją RPEiS, skrótów na oznaczenie publikatorów oraz sądów(zob. II.3.2).

 

2. Jeśli artykuł zostanie pozytywnie zrecenzowany i skierowany do druku, RPEiS wymaga uzupełnienia od autorów(ek) wszystkich pozostałych braków formalnych (np. wymaganych informacji o indywidualnym wkładzie autora, brakujących danych bibliograficznych itd.).

 

3. W tekstach publikowanych w RPEiS odwołania do literatury w tekście głównym oraz materiał ilustracyjny powinny zostać zredagowane zgodnie ze stylem APA 7, natomiast pełne dane bibliograficzne aktów prawnych, orzecznictwa, dokumentów, a także ogólne odesłanie do stron bądź platform internetowych należy zamieścić w przypisach dolnych.

 

Przykładowe zapisy odsyłaczy do cytowanej literatury oraz bibliografii stosowane w RPEiS zobacz TUTAJ

Prześlij artykuł 

 

Do zgłaszanego tekstu należy załączyć (Oświadczenie RPEiS).

 

 

Program "Rozwój czasopism naukowych", umowa nr RCN/SP/0132/2021/1.

Program „Wsparcie dla czasopism naukowych”, umowa nr 269/WCN/2019/1.

Tłumaczenie artykułów na język angielski w roku 2018 i 2019 zostało przygotowane w ramach umowy nr 848/P-DUN/2018 finansowanej przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego ‒ Zadanie: Tłumaczenie artykułów RPEiS do publikacji w języku angielskim i udostępnienie ich za pośrednictwem Internetu w wolnym dostępie.

Digitalizacja i deponowanie roczników 1-19(1921-1939) i 20-59(1958-1997) zostały wykonane w ramach umowy nr 541/P-DUN/2016 finansowanej przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego ‒ Zadanie: „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” ‒ digitalizacja i deponowanie archiwalnych roczników w Repozytorium AMUR w celu opublikowania i utrzymania ich w otwartym dostępie za pośrednictwem Internetu.

Tłumaczenie artykułów na język angielski w roku 2016 i 2017 zostało przygotowane w ramach umowy nr 541/P-DUN/2016 finansowanej przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego ‒ Zadanie: ,,Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” ‒ tłumaczenie i przygotowanie redakcyjne artykułów do publikacji w języku angielskim i udostępnienie ich za pośrednictwem Internetu w wolnym dostępie (OJS/licencja CC).

 

Redakcja "Ruchu Prawniczego, Ekonomicznego i Socjologicznego"
Wydział Prawa i Administracji UAM, al. Niepodległości 53, Collegium Rubrum pok. 107–108, 61-714 Poznań
tel.: (61) 829-42-90, e-mail: rpeis@amu.edu.pl , www.rpeis.pl