Wojciech Cyrul PDF Drukuj Email
PROBLEM WAŻNOŚCI W HABERMASOWSKIEJ TEORII UNIWERSALNEJ PRAGMATYKI.
Niniejsza praca ma na celu włączyć się w ten nurt dyskusji, który podejmuje się analizy konsekwencji przyjęcia dyskursywnie zorientowanej filozofii poznania. Artykuł jest próbą krytycznej rekonstrukcji habermasowskiej teorii uniwersalnej pragmatyki i dyskursu. Praca koncentruje się na wpływie tej teorii na znaczenie pojęcia ważności norm, a następnie stara się przeanalizować granice teorii dyskursu na bazie krytyki skierowanej przeciwko koncepcji etyki dyskursu i pojęciu idealnej sytuacji mowy. Chociaż sam Habermas kontynuuje ugruntowane w filozofii kantowskiej podziały oparte na koncepcjach rozumu teoretycznego i praktycznego, jego teoria stopniowo zaciera ostry podział między oboma sferami. Żeby ocenić znaczenie takiego podejścia dla statusu dyskursu praktycznego należy jednak zrekonstruować ostateczne znaczenie i kształt programu uniwersalnej pragmatyki w teorii działania komunikacyjnego. Poniższy tekst podejmuje taką próbę. Ostatecznie, w szczególności na bazie porównania pojęcia dyskursu idealnego i rzeczywistego, poniższy tekst stara się pokazać dlaczego teoria Habermasa stanowi istotną alternatywę w dyskusji nad ważnością norm prawnych.
 

Strona wykorzystuje pliki cookie (tzw. ciasteczka) do prawidłowego działania lub w celach statystycznych. Ustawienia dotyczące plików cookie można zmienić w opcjach przeglądarki internetowej. Dodatkowe info: wszystkoociasteczkach.pl.

Zaakceptuj pliki cookies z tej strony.