Andrzej Gomułowicz PDF Drukuj Email
OCHRONA WOLNOŚCI I PRAW EKONOMICZNYCH A GRANICE OPODATKOWANIA - ZASADY I KONTROWERSJE.
Treść podatków, a zatem i system podatkowy, w sposób oczywisty wiąże się z aspektem ustrojowym. Podatek był, jest i pozostanie politycznym problemem władzy, a decyzja o zasadach rozkładania ciężarów podatkowych - o czym decyduje parlament, nigdy nie będzie wolna od nacisków politycznych. Tym bardziej konieczna staje się przejrzystość reguł stanowienia obowiązków podatkowych. Zbyt często jest ona zawoalowane partykularnym interesem grupy nacisku, którą polityka wyniosła do władzy, bądź w sposób znaczący do tego się przyczyniła. Polityk powinien pamiętać, że droga do zrozumienia istoty podatku wiedzie przez rozumienie istoty państwa. Dlatego w procesie legislacji podatkowej dbać trzeba o to, by rzeczywiście dobro wspólne przedkładać nad partykularne dobro polityka, natomiast sprzeczności interesów i polityczne waśnie powinny ustąpić miejsca rzeczywistemu, a nie pozornemu współdziałaniu w kształtowaniu treści systemu podatkowego. Tylko wtedy można relacje między państwem a podatnikiem budować w zgodzie z konstytucyjnymi standardami. Przypomnieć też trzeba, że jeśli polityk ulega pokusie i łamie standardy konstytucyjne, ingerując w treść systemu podatkowego, to nie oznacza to, że z bezprawia powstaje prawo. I wówczas przychodzi refleksja, czy rzeczywiście fiscus non erubescit.
 

Strona wykorzystuje pliki cookie (tzw. ciasteczka) do prawidłowego działania lub w celach statystycznych. Ustawienia dotyczące plików cookie można zmienić w opcjach przeglądarki internetowej. Dodatkowe info: wszystkoociasteczkach.pl.

Zaakceptuj pliki cookies z tej strony.