Paweł Borecki z. 2/2007 PDF Drukuj Email

PAŃSTWO LAICKIE. WSPÓŁCESNA RZECZYWISTOŚĆ USTROJOWA I PERSPEKTYWA NA PRZYSZŁOŚĆ

Państwo świeckie jest stosunkowo młodą formą ustrojową, charakterystyczną przede wszystkim dla kultury prawno-politycznej tzw. Zachodu. Rozwój państwa świeckiego zaczął się u schyłku XVIII w. w Stanach Zjednoczonych. Zasada świeckości państwa została pierwszy raz sformułowana w Konstytucji IV Republiki Francuskiej z 1946 r. Współcześnie na treść tego pojęcia wywarło zwłaszcza powojenne doświadczenie totalitarnych ustrojów komunistycznych propagujących ateizm pod pretekstem laicyzacji państwa i społeczeństwa. Nie ma obecnie pełnej zgodności co do wszystkich atrybutów państwa świeckiego. Jeżeli jeszcze na początku XX w. laickość służyła przede wszystkim do eliminacji religii i kościoła ze sfery publicznej to obecnie jest ona interpretowana w państwach demokratycznych jako neutralności światopoglądowa państwa i stanowi gwarancję wolności sumienia i wyznania. Została ona w takim ujęciu zaakceptowana także przez Kościół katolicki. Po upadku komunizmu w wielu państwach formalnie deklarujących się swoją świeckość powraca się do prób politycznej instrumentalizacji religii oraz związków wyznaniowych. Przyszłość państwa świeckiego, a zwłaszcza popularyzacja tej formy ustrojowej, wcale nie jest oczywistą perspektywą.

 

Strona wykorzystuje pliki cookie (tzw. ciasteczka) do prawidłowego działania lub w celach statystycznych. Ustawienia dotyczące plików cookie można zmienić w opcjach przeglądarki internetowej. Dodatkowe info: wszystkoociasteczkach.pl.

Zaakceptuj pliki cookies z tej strony.