Krzysztof Nowakowski z. 1/2007 PDF Drukuj Email

KLIENTELIZM JAKO FORMA  KORUPCJI

Korupcja wiąże się z zagadnieniami klientelizmu. Szeroki kontekst i rozumienie korupcji ułatwia poznanie systemu patronalno-klientalnego towarzyszącego korupcji lub wręcz z nią utożsamianego. Klientelizm może mieć charakter osobisty lub masowy i polega na świadczeniu sobie wzajemnych usług bez potrzeby łożenia nakładów na realizację celów zbiorowych. Transformacja społeczno-ekonomiczna jako głęboka reforma systemowa i instytucjonalna sprzyja praktykom korupcyjnym. Mechanizm klientalny jest nie do wyeliminowania z życia politycznego, ale powiązany z wykorzystaniem środków publicznych ze szkodą dla interesu publicznego, jest formą korupcyjnego pozyskania dóbr i usług. Związki patronalno-klientalne w jednych społeczeństwach mają charakter wtórny, w innych w istotny sposób wpływają  na kształt systemu politycznego-gospodarczego i strukturę społeczną.  Tam gdzie liberalno-demokratecznemu parlamentaryzmowi towarzyszy brak wykształconego społeczeństwa obywatelskiego, cywilnej służby i rynku, tam występuje dominacja partii politycznych i grup nacisku, które sprzyjają klientelistycznej korupcji, wpływając na rozwój sektora prywatnego i formowanie się kapitału. Jednak typowe społeczeństwa klientelistyczne nie jest raczej typowym zjawiskiem. Dynamika gospodarcza wskazuje, że czynniki paraliżujące rozwój gospodarczy nie zdominowały systemu gospodarczego w Polsce i zachowuje on swoją autonomię. Nie oznacza to jeszcze uruchomienia długookresowych czynników wzrostu i wyeliminowania tego, co w ekonomii jest nazywane kosztem utraconych alternatyw.

 

Strona wykorzystuje pliki cookie (tzw. ciasteczka) do prawidłowego działania lub w celach statystycznych. Ustawienia dotyczące plików cookie można zmienić w opcjach przeglądarki internetowej. Dodatkowe info: wszystkoociasteczkach.pl.

Zaakceptuj pliki cookies z tej strony.