Irena Lipowicz z. 1/2008 PDF Drukuj Email
EUROPEIZACJA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

Europeizacja administracji publicznej może być przedmiotem refleksji nauki prawa administracyjnego lub nauki administracji na równi z naukami o zarządzaniu. Charakterystycznym zjawiskiem ostatnich lat jest jednak teoretyczne rozmijanie się obu sposobów podejścia, co ma poważne konsekwencje praktyczne. Artykuł omawia główne aspekty normatywne, strukturalne i funkcjonalne europeizacji administracji, zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym. Ukazuje podstawowe administracyjno-prawne konsekwencje europeizacji administracji w Polsce oraz skutki stopniowej budowy wspólnej administracji europejskiej. Szczególną uwagę poświęcono teoretycznemu zderzeniu tak zwanej klasycznej metody wspólnotowej z ideą new governance oraz jej główną formą występującą w przestrzeni unijnej – otwartą metodą koordynacji. Szczególnie interesujący jest fakt, że rozwijająca się burzliwie administracja sieciowa oraz liczne agencje Unii Europejskiej mają właściwie dość wątłą i od lat krytykowaną, traktatową podstawę prawną swojego działania. Projekt Konstytucji Europejskiej, a następnie traktat reformujący nie zmieniły zasadniczo – wbrew oczekiwaniom – tego stanu, interesujące są więc przyczyny takiej sytuacji. W pracy sformułowano postulaty dotyczące zamknięcia luki badawczej między nauką prawa administracyjnego i teoriami zarządzania (np. zarządzanie wielopasmowe w podejściu do europeizacji). Przedstawiono również propozycję sposobu analizy tworzenia się administracji wspólnotowej z punktu widzenia nauki prawa publicznego.

 

 

Strona wykorzystuje pliki cookie (tzw. ciasteczka) do prawidłowego działania lub w celach statystycznych. Ustawienia dotyczące plików cookie można zmienić w opcjach przeglądarki internetowej. Dodatkowe info: wszystkoociasteczkach.pl.

Zaakceptuj pliki cookies z tej strony.