Jakub Kępiński z. 2/2008 PDF Drukuj Email

Wspólnotowa ochrona wzorów dla części zamiennych

Problematyka ochrony widocznych części zamiennych służących do naprawy produktu złożonego w celu przywrócenia mu wyglądu pierwotnego od lat jest kwestią żywo dyskutowaną w Unii Europejskiej. Jest to głównie spór pomiędzy dużymi producentami samochodów (właścicielami praw wyłącznych do zarejestrowanych wzorów przemysłowych), a niezależnymi (niezwiązanymi z koncernami samochodowymi) producentami części zamiennych. Koncerny samochodowe żądają bowiem utrzymania ochrony, argumentując, że przyznane im prawa wyłączne stanowią rekompensatę za poniesione nakłady. Natomiast niezależni producenci części zamiennych tzw. zamienników żądają wyłączenia ochrony podnosząc, że rynek części zamiennych został zmonopolizowany i tym samym nie mogą oni legalnie konkurować z producentami oryginalnych części zamiennych.
Polski ustawodawca, podobnie jak kilka innych Państw Członkowskich, rozwiązał tą kwestię wprowadzając do ustawy Prawo własności przemysłowej klauzulę napraw (repair clause). Tym samym wyłączona została ochrona dla  wytworu, który stanowi część składową wytworu złożonego, używaną do naprawy tego wytworu w taki sposób, by przywrócić mu jego wygląd początkowy.
Artykuł jest próbą analizy dyskusji, która nadal toczy w Unii Europejskiej i która miała wpływ na decyzję polskiego ustawodawcy. Autor stara się przedstawić różne koncepcje jakie pojawiały się przez ostatnie lata i jakie jest obecne stanowisko organów decyzyjnych Unii Europejskiej. Artykuł nie obejmuje swoim zakresem dyskusji nad klauzulą napraw w Polsce.

 

Strona wykorzystuje pliki cookie (tzw. ciasteczka) do prawidłowego działania lub w celach statystycznych. Ustawienia dotyczące plików cookie można zmienić w opcjach przeglądarki internetowej. Dodatkowe info: wszystkoociasteczkach.pl.

Zaakceptuj pliki cookies z tej strony.