Roman Tokarczyk z. 3/2008 PDF Drukuj Email

ETYKA LOBBYSTY-POLITYKA W UJĘCIU PORÓWNAWCZYM

Przechodząc już wprost do etyki lobbysty należy zauważyć, że wyrasta ona m. in. ze sceptycyzmu wobec samych tylko regulacji prawnych lobbingu. Dość długotrwałe już amerykańskie regulacje prawne lobbingu nie zapobiegają bowiem raz po raz wybuchającym tam skandalom politycznym. Przeto trwa publiczna debata Amerykanów i w wielu krajach na temat konieczności jasnego i jasnego podejmowania decyzji politycznych w ustrojach demokratycznych. Dylematy etyczne związane z lobbingiem pojawiają się gdy działania lobbystów wpływających na polityków podważają głównie takie fundamentalne wartości demokracji jak uczciwość, jawność i wspólne dobro. Najbardziej nieetyczna i nielegalna praktyka lobbingu godząca w uczciwość polega na kupowaniu u polityka decyzji zgodnej z potrzebami klienta lobbysty. Jednym ze sposobów wymuszania uczciwości lobbystów i polityków jest jawna rejestracja ich kontaktów, dokumentowanych okresowymi sprawozdaniami. W kontekście wspólnego dobra, działania lobbystów przypominają usługi adwokatów. Gdy jednak adwokaci świadczą swoje usługi przed bezstronnym sędzią, działaniom lobbystów reprezentujących interesy wpływowych grup nie towarzyszą przedstawiciele interesów społeczeństwa.

 

Strona wykorzystuje pliki cookie (tzw. ciasteczka) do prawidłowego działania lub w celach statystycznych. Ustawienia dotyczące plików cookie można zmienić w opcjach przeglądarki internetowej. Dodatkowe info: wszystkoociasteczkach.pl.

Zaakceptuj pliki cookies z tej strony.