PIOTR STRUŚ z. 4/2008 PDF Drukuj Email

Polityczno – instytucjonalne aspekty deficytu budżetowego

W wielu krajach – zarówno rozwiniętych jak i rozwijających się – deficyt systematycznie, szczególnie od lat siedemdziesiątych XX wieku, pojawiał się w budżecie. W ciągu ostatnich trzydziestu lat łatwo zauważalne były różnice w kształtowaniu się deficytu budżetowego w poszczególnych państwach. Nawet w krajach o zbliżonej kondycji gospodarczej, doświadczenia fiskalne były zupełnie odmienne. Zdaniem wielu ekonomistów powyższe różnice nie mogą zostać wyjaśnione wyłącznie za pomocą czynników ekonomicznych. W ich opinii niezbędne jest odwołanie się do czynników polityczno – instytucjonalnych. W niniejszym artykule przedstawiono szereg modeli, skonstruowanych w celu zbadania wpływu tych czynników na deficyt budżetowy. W punkcie pierwszym dokonano prezentacji teorii wygładzania obciążeń podatkowych. Stanowi ona punkt odniesienia dla wszystkich modeli odwołujących się do czynników polityczno – instytucjonalnych.

 

Strona wykorzystuje pliki cookie (tzw. ciasteczka) do prawidłowego działania lub w celach statystycznych. Ustawienia dotyczące plików cookie można zmienić w opcjach przeglądarki internetowej. Dodatkowe info: wszystkoociasteczkach.pl.

Zaakceptuj pliki cookies z tej strony.