KONSTANTY STRZYCZKOWSKI z. 1/2009 PDF Drukuj Email

SZLACHECTWO NIE OBOWIĄZUJE. ZMIANY WE WZORACH KONSUMPCJI KULTUROWEJ

Artykuł stanowi próbę przedstawienia koncepcji kojarzących gusty kulturowe z określonym pochodzeniem społecznym. W teorii Pierre’a Bourdieu preferencje dotyczące konsumpcji kulturowej koordynuje właściwy określonej klasie społecznej habitus. Dzięki temu uzyskują one homogeniczny charakter przybierając postać dystynktywnych stylów życia. Style te, zależnie od stopnia prawomocności, tworzą hierarchię odzwierciedlającą hierarchię struktury społecznej. Stąd przekonanie, że najbardziej prawomocne wybory kulturowe (tj. skupione wokół kultury wyższej) pozostają w gestii najbardziej uprzywilejowanych grup społecznych, posiadających dość kapitału kulturowego i ekonomicznego by w nich uczestniczyć. Najnowsze badania dotyczące konsumpcji kultury skłaniają do rewizji tego typu zapatrywań. Richard Peterson, podobnie jak i inni badacze, zwraca uwagę na zjawisko „wszystkożerności kulturowej”. Jak zauważa, ludzie o wyższym statusie społecznym, w przeciwieństwie do modelu elita–masy, nie wykazują awersji wobec praktyk kojarzonych z kulturą popularną. Zadaniem tekstu jest prezentacja obecnego stanu wiedzy dotyczącej nowego trendu w konsumpcji kulturowej, wskazanie jego przyczyn oraz przedstawienie możliwych sposobów interpretacji.

 

Strona wykorzystuje pliki cookie (tzw. ciasteczka) do prawidłowego działania lub w celach statystycznych. Ustawienia dotyczące plików cookie można zmienić w opcjach przeglądarki internetowej. Dodatkowe info: wszystkoociasteczkach.pl.

Zaakceptuj pliki cookies z tej strony.