MAŁGORZATA POLKOWSKA PDF Drukuj Email
PERSPEKTYWY GLOBALIZACJI KOMUNIKACJI POWIETRZNEJ.
    W obecnych czasach trendy występujące w gospodarce, w tym w transporcie lotniczym, wskazują na internacjonalizację rynków w wielu innych istotnych dziedzinach. Transgraniczne przepływy kapitału zbiegły się z ogromnym wzrostem liczby wielonarodowych przedsiębiorstw (w tym także lotniczych), które łączą kapitał oraz wprowadzają mieszane zarządy, składające się z obywateli wielu różnych państw. Obecnie istnieje na świecie duża ilość takich przedsiębiorstw, które nie posiadają wyraźnej linii podziału odpowiedzialności narodowej. Lotnictwo rozumiane szeroko jako „airline industry”, również podda się tym trendom i stopniowo będzie traciło narodowy charakter. Zapowiedzią tych zmian jest w ostatnich latach stopniowa liberalizacja transportu lotniczego w Europie i otwarcie konkurencji między przewoźnikami lotniczymi w innych regionach świata, takich jak Australia czy Nowa Zelandia. Dla przewoźników lotniczych formą globalizacji, a także sposobem szukania przewagi konkurencyjnej w nowej globalnej rzeczywistości stały się m.in. alianse strategiczne. Po 11 września 2001 r., w związku ze wzrostem kosztów floty powietrznej oraz rosnącym deficytem przewoźników, musi znaleźć się kapitał na jego modernizację. W wielu przypadkach lokalni inwestorzy nie dają gwarancji dostarczenia takiego kapitału. Nawet w krajach, gdzie właścicielem przewoźników jest państwo, niektóre rządy nie są w stanie dłużej ponosić ciężarów związanych z pokrywaniem deficytów narodowych przewoźników. Aby prywatyzacja przewoźnika przyniosła oczekiwane korzyści, muszą zostać stworzone atrakcyjne warunki dla inwestorów. Każde restrykcje odnośnie narodowości nałożone na nowych udziałowców ograniczają możliwość pozyskania kapitału również od krajowych rynków finansowych. Rynki te zaś jednocześnie nie są zdolne dostarczyć wystarczającej ilości kapitału, który jest niezbędny do prawidłowej realizacji potężnych wielonarodowych projektów i zamierzeń. Wydaje się jednak, że sprzeciwy wobec liberalizacji przepisów w sprawie inwestycji zagranicznych, w większości zgłaszane przez rządy, będą stopniowo przezwyciężane.
 

Strona wykorzystuje pliki cookie (tzw. ciasteczka) do prawidłowego działania lub w celach statystycznych. Ustawienia dotyczące plików cookie można zmienić w opcjach przeglądarki internetowej. Dodatkowe info: wszystkoociasteczkach.pl.

Zaakceptuj pliki cookies z tej strony.